Перевірка компресії дизельних двигунів
Дизельний двигун нормально заводиться, якщо його компресія більше за 22 кг/см2. Якщо компресія у всіх циліндрах двигуна менше ніж 20 кг/см2, швидше за все він не зможе запуститись. Хоча відомий випадок запуску дизеля при компресії 12 кг/см2 – для запуску йому в циліндри влили трансмісійну оливу. Перевірити компресію найлегше через отвір, в який вкручується свічка розжарювання. Якщо у вас немає компресометра, спробуйте пальцем заткнути цей отвір і провернути двигун. Здоровий дорослий чоловік не зможе утримати палець у свічному отворі при тиску понад 20 кг/см2. Раптове зникнення компресії буває лише з трьох причин:
- Двигун розбирався, і проводиться перший його запуск, стінки циліндрів та їх поршні не змащені як слід, і тому немає компресії.
- Двигун довго ганяли стартером і він із якоїсь причини не запускався. Дизельне пальне за цей час змило мастило зі стінок циліндрів і тепер, коли причину не запуску усунули, компресії вже не вистачає.
- Недостатня частота обертання двигуна. Це найчастіше буває через розряджений акумулятор, несправного стартера і занадто в'язкої оливи. Зниження компресії також може статися через стару моторну оливу яка втратила свої властивості. Але це раптово не трапляється, тому що моторна олива не може втратити всі свої властивості за одну ніч.
Запустити автомобіль з дизельним двигуном у якого слабка компресія в циліндрах можна в такий спосіб. Вивернути свічки і в кожен свічковий отвір залити 20 - 30 см3 моторної оливи. Можна цю оливу залити і через отвори, в які вкручені форсунки, але демонтувати форсунки значно складніше. Після цього гайковим ключем переверніть двигун на 2-3 обороти. Це потрібно для того, щоб усі стінки циліндрів змастилися оливою. Тепер накиньте зверху на двигун якусь ганчірку і переверніть двигун стартером на 3-4 оберти. Цим ви все зайве масло викинете з циліндрів, інакше двигун при вкручених свічках розжарювання не покрутиться (гідроклин). Тепер ввертайте свічки та заводьте двигун. Якщо низька компресія обумовлена поганим ущільненням у поршневих кільцях, що буває в 99 випадках зі 100, то компресія відразу ж збільшиться до 25 - 30 кг/см2. При цьому способі дизельний двигун, якщо температура близька до 0°С або вище, запуститься навіть з усіма непрацюючими свічками розжарювання.
Геометрія та життя
Часто навіть досвідчені фахівці плутають такі поняття, як компресія і ступінь стиснення, тоді як різниця між ними неабияк (приблизно, як між дідусем і бабусею). Внесемо ясність.
Компресія - це фізична величина, що має розмірність тиску та вимірювана, відповідно, в Атм(осферах), Бар(ах), МПа(скелях) і так далі.
Ступінь стиснення - це величина відносна, що не має рівним рахунком жодної одиниці виміру. Відносність ступеня стиснення випливає з того, що вона є відношенням двох об'ємів - повного об'єму циліндра (Vn) і об'єму камери згоряння (Vc) та показує, у скільки разів зменшується об'єм суміші або повітря, що знаходяться в циліндрі, при русі поршня від нижньої мертвої точки до верхньої. Тому охочі з повною підставою можуть вимірювати ступінь стиснення в Раз(ах), хоча, власне кажучи, вимірювати її немає потреби. Це параметр конструктивний, що раз і назавжди притаманний даному типу двигуна і не змінюється в процесі експлуатації. Якби, те саме можна було сказати про компресію!
У технічних характеристиках двигуна найчастіше вказують саме ступінь стиснення, що відображає досконалість конструкції, ступінь форсування, здатність працювати на сучасних, високооктанових сортах палива. Ступінь стиснення та компресія пов'язані між собою. Із загальних міркувань зрозуміло, що чим вищий ступінь стиснення, тим більше має бути тиск, внаслідок цього стиснення, що створюється. Все було б так просто, якби не існувало таких факторів, як нагрівання суміші і її судити про стан механізмів двигуна. Це величина компресії в циліндрах і тиск оливи в системі замащування. Сподіваємося, що все нижческазане буде доказом цього.
Ознаки зниження компресії дизельного двигуна
- Утруднений запуск двигуна.
- Нестабільна робота на всіх режимах.
- Чи не працюють один або кілька циліндрів.
- Хлопки у впускному або випускному тракте.
- Збільшення витрат палива.
- Підвищення тиску у патрубках системи охолодження.
Причини, що призводять до зміни компресії
- Неправильне регулювання клапанів, пошкодження гідрокомпенсаторів теплових проміжків.
- Зношування направляючих втулок, деформація стрижня клапана.
- Прогоряння клапана.
- Наскрізна тріщина у головці блоку циліндрів.
- Короблення посадкової поверхні головки блоку.
- Прогорання прокладки головки блоку.
- Зношування стінок циліндра і компресійних кілець.
- Закоксовування чи руйнування поршневих кілець.
- Наскрізне прогорання або часткове руйнування поршня.
- Нагар на стінах камери згоряння та днище поршня.